vrijdag 30 juni 2017

Verslag werkbezoek Düsseldorf

Onlangs bracht de Statenfractie van D66 Gelderland een werkbezoek aan Düsseldorf, hoofdstad van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW). Tijdens het werkbezoek was er veel aandacht voor economie en mogelijke samenwerkingen op economisch gebied. Ook was er een ontmoeting met Duitse bestuurders en politici. Statenlid Rita Braam-van Valkengoed maakte het onderstaande verslag van dit werkbezoek.

Na tweemaal bespreking van de Duitslandstrategie en de lancering van een nieuwe treinverbinding tussen Arnhem-Emmerich-Düsseldorf, was het tijd voor het lokaal opsnuiven van de Duitse cultuur. In een ééndaags werkbezoek spraken we de Duitse en Nederlandse vertegenwoordigers en bemerkten we dat we al snel als Benelux werden aangesproken, in plaats van buurprovincie Gelderland, of buurland Nederland.

Hart van NRW

De economie van Düsseldorf, op minder dan een uur van Arnhem, heeft zich gepositioneerd als het internationale hart van de Duitse regio NRW. ‘Ieder 6de bedrijf, is een buitenlandse investeerder’, laat directeur Eschenbaum van de Industrie und Handelskammer ons trots weten. Ook de Exportpromotie wordt regionaal georganiseerd, door een eigen ‘competition of ideas’. De concurrentie is fors, ook Polen en Hongarije zijn zeer actief op de doorgaande ‘Zijderoute’.

Bezoek aan het consulaat

Stevige feedback ontvangen we van het consulaat: of we in Gelderland iets meer willen regeren en richting bepalen, want de Duitse zijde begrijpt niets van beleid dat ‘van onderaf’ tot stand komt. Maar de Duitsers benutten ons daarentegen wel als proeftuin, dus die ruimte bieden we dan weer wel en wordt positief gewaardeerd. We ontvangen verder een verzoek om gezamenlijk met NRW en Niedersachsen criteria te bepalen voor grondstofketens en om zwaar mee in te zetten op digitalisering in ketens met grote productvolumes.

Ontmoeting met de FDP

Vervolgens hebben we een ontmoeting met onze zusterpartij FDP, die na de verkiezingen van afgelopen mei tot de Deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen is toegetreden. We krijgen een hartelijk welkom, spreken onder meer over Onderwijs, Venlo manifest, innovatie en grensjobs, waarna de FDP-fractie zich na een fotosessie van de ‘Landtag’ excuseert voor een fractieterugkoppeling van zijn eigen ‘Alexander’. Wordt vervolgd is onze conclusie einde middag in een bruisende ‘Biergarten‘ in hartje Düsseldorf.