Steun ons en help Nederland vooruit

zondag 27 mei 2018

Treinen door West-Europa (4) – De lessen

Statenlid Rita Braam – van Valkengoed reisde met de trein door België, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland. Hogesnelheidstreinen wisselde ze af met regionale boemeltjes. In het vierde deel van deze blogserie zet ze de opvallende lessen op een rij.

De eerste drie delen waren de afgelopen week te lezen. Van de vliegende start naar Marseille, tot idyllische tripjes langs de Franse en Italiaanse kust. Ze eindigt weer in Nederland via Zwitserland en Duitsland.

Wat is opgevallen tijdens deze Europese treinreizen?

1) Allereerst constateerde dat er in ieder land belangrijke steden aan de grens zijn. Die verzorgen de verbinding tussen de twee treinnetwerken van landen. Ook als is het een enkelsporige lijn, als je daarna op de Thalys naar Parijs (zoals in Luik), of op de Bernina Express de Zwitserse bergen door kunt stappen (zoals in Tirano), is deze verbindingslijn van essentieel belang.

2) Daarnaast viel op dat enkelspoor waardevol is om gebieden voor zowel inwoners als reizigers/toeristisch bezoekers te ontsluiten. Juist als een enkelsporige lijn door een Unesco Werelderfgoed site, of een bijzonder natuurgebied loopt, is dit een hele succesvolle manier om toeristische bezoekers tussen hun wandel- of fietstochten te vervoeren. Het spoor biedt ook verbindingen voor inwoners naar steden buiten het beschermde en veelal autoluwe gebied. Voorbeelden zijn de Cinque Terra in Italië en een deel van de Zwitserse bergen.

3) Een mooi en goed netwerk van hogesnelheidslijnen functioneert tussen de grote Europese steden. Wat betreft comfort en reistijd is dit serieuze concurrentie voor het vliegtuig. Voordelen zijn snelle incheckprocedures, gereserveerde stoelen en de mogelijkheid om ongelimiteerde bagage te stallen in de ruime bagagevakken. Opvallend is dat veel van deze hogesnelheidslijnen apart zijn aangelegd van de reguliere treinbaanvakken. Met extra veiligheidseisen en soms ook met een station buiten de stad, met voldoende parkeerruimte en aansluitingen op andere typen vervoer.

4) Het laatste fysieke punt dat is opgevallen is dat zowel regionale treinen als intercity-treinen en hogesnelheidstreinen van een hoog niveau zijn. De stoelen, de extra bagage opruimvakken in de coupé, de toiletvoorzieningen en de mogelijkheden om bagage vast te zetten en fietsen mee te nemen waren hoogwaardig. Daarnaast was het schoon en opgeruimd en was het geluidsniveau laag, wat het reiscomfort ten goede kwam.

5) In gesprekken onderweg bleek dat Amerikaanse en Japanse (veelal iets oudere) bezoekers de treinverbindingen zeer waardeerden. De hoogwaardige verbindingen gaven hen de mogelijkheid om relatief snel door Europa te reizen. Ook al maken zij in eigen land geen gebruik van treinverbindingen. Europese bezoekers noemden ook als argument dat ze minder willen vliegen om vervuiling tegen te gaan. Zij beschouwen de hogesnelheidslijn als reëel alternatief en ook zo waardeerden.

Voor Gelderland zijn er een aantal punten waar ik mij namens D66 Gelderland voor zou wil inzetten. Als we ons sterk maken op deze punten, kan het openbaar vervoer een ontwikkeling doormaken die voor inwoners én bezoekers gunstig uitpakt. Enerzijds is dat in de toekomstige houdbaarheid van OV in Gelderland en anderzijds in een kwaliteitsverbetering van het aanbod, de voorzieningen en de beleving. Welke concrete acties ik voor ogen heb, is te lezen in de laatste blog.