donderdag 25 oktober 2018

Statenfractie op werkbezoek in de Achterhoek

Tijdens het werkbezoek van de Statenfractie aan de Achterhoek op woensdag 24 oktober valt de term krimpregio een paar keer. Maar volgens de verschillende sprekers die aan het woord komen, is de Achterhoek niet gelijk aan andere krimpregio’s in ons land. De Achterhoek is een dynamische regio, volop in ontwikkeling en boordevol toekomstplannen. Zo blijkt ook uit het werkbezoek.

Het werkbezoek begint in innovatiecentrum De Steck in Doetinchem. Burgemeester Mark Boumans ontvangt de fractie en vertelt over de locatie. De oude bibliotheek aan de Raadhuisstraat is omgetoverd tot een bedrijvige broedplaats. Verschillende bedrijven hebben er een dependance en flexwerkers vinden er een kantoor. Samen focussen ze zich op duurzame en circulaire projecten binnen en buiten de regio.

Board en Raad

Boumans vertelt over de Achterhoek Board. Een ‘drie o’ of triple helix-samenwerkingsverband tussen bedrijven, kennisinstellingen en de overheid waarvan hij aan het roer staat. Het fenomeen is niet uniek, maar wel typisch Nederlands. Het Nederlandse poldermodel echoot er volop in door. Wat unieker is, is de Achterhoek Raad. Hierin zijn raadsleden van alle fracties uit de hele Achterhoek vertegenwoordigd. Gezamenlijk zorgen zij voor de democratische legitimiteit van de Achterhoek Board.

CO2-gestuurd

Henk Janssen, directeur-bestuurder van De Steck, neemt vervolgens het stokje over. Hij leidt de fractie rond door De Steck en vertelt over het bedrijfsmodel. Het is vooral een ontmoetingsplek vertelt hij. De gezamenlijke lunchmomenten zorgen ervoor dat de huurders van de werkplekken op natuurlijke wijze me elkaar in gesprek komen. Daarnaast deelt hij een van de successen. Het typische jaren tachtig gebouw is Co2-gestuurd en door een scala aan maatregelen is het gelukt om de energierekening van 90.000 euro per jaar omlaag te brengen naar ongeveer 1.500 euro.

Het Internet Huis

De tweede locatie die op het programma staat is Het Internet Huis. Eigenaar Pieter Hoenderken vertelt hoe hij samen met zijn vrouw Anita bijna per toeval een interessante ontdekking deed. Via een zogeheten Long Range (LoRa)-Netwerk bieden zij Internet of Things (IoT)-oplossingen aan voor (agrarische) ondernemers. Door verschillende gegevens te combineren, kunnen agrariërs – en andere ondernemers – op een moderne manier ondernemen. Door de bodemvochtigheid te meten bijvoorbeeld waardoor ze de noodzaak voor beregening vaststellen. Alle informatie wordt verspreid via het LoRa-netwerk. Het netwerk en de bijbehorende oplossingen hebben inmiddels de interesse gewekt van talloze (grote) ondernemingen. Het bedrijf groeit daardoor uit zijn huidige jasje.

Dru Industriepark

In de middag vertrekt het gezelschap naar het nabijgelegen Ulft. Daar neemt Martin Stor, onder meer kennismakelaar bij Achterhoek2020, de fractie mee over het terrein van de voormalige Dru Fabriek. Nadat de fabriek in 1989 definitief haar deuren sloot, werd naarstig naar een nieuwe bestemming gezocht. Die werd gevonden. Een cultureel podium opende zijn er deuren. Maar inmiddels gebeurt er veel meer in het Rijksmonument. Er zit onder meer een VVV, een eettentje en de eerder genoemde Achterhoek Raad vergadert er. Maar het biedt ook een thuis aan innovatiecentrum Icer. Het centrum is bedoeld om jongeren enthousiast te maken voor techniek. Er is bijvoorbeeld een ruimte vol (Gelderse) 3D-printers, een onderzoekslab voor robotica en nog veel meer. Een toonbeeld van innovatie in de Achterhoek.

SmartHub Achterhoek

Als laatste in de rij presenteert een projectmedewerker van de SmartHub Achterhoek zijn organisatie. De SmartHub heeft in ruim een jaar tijd meer dan honderd bedrijven weten te verbinden. Samen met, en door de inzet van, studentenambassadeurs probeert de SmartHub Achterhoek studenten en starters te interesseren om naar de Achterhoek te komen. Stageplekken en banen zijn er in elk geval genoeg: de Achterhoekse (maak)industrie zit te springen om mensen.

Ook tijdens het laatste gesprek valt de term krimpregio. Maar vooral niet in de context van het doemscenario dat de media soms schetsen. De ambassadeurs en de bedrijven in de regio blijven zich verzetten tegen dit in hun ogen beperkte en verkeerde beeld van de regio. Ze hebben besloten om er niet alleen in kleine kring over te mopperen, maar actief en enthousiast uit te dragen wat de regio allemaal te bieden heeft. En dat, kon de D66-fractie met eigen ogen vaststellen, is een heleboel. De Achterhoek bruist!