Steun ons en help Nederland vooruit

Onze standpunten over openbaar vervoer, transport en spoorcorridor

 

D66 wil dat Gelderlanders zich makkelijk kunnen verplaatsen door Gelderland om naar school of werk te gaan. Daarnaast willen we dat openbaar vervoer ondersteunend is voor toerisme en recreatie. Dit vraagt om een nieuwe blik op keuzevrijheid voor reizigers om hun reis optimaal in te richten. We willen reizigers een prettige en snelle reiservaring bieden. Ook willen we duurzaam goederenvervoer. Wat ons betreft heeft de provincie op al deze punten een rol.

D66 wil

  • Vanaf 2025 alleen nog emissievrij openbaar vervoer
    D66 wil vanaf 2025 emissievrij openbaar vervoer in en door de provincie. We spannen ons maximaal in om dit te realiseren.
  • Onderzoek naar openbaar vervoer over water
    D66 wil voorafgaand aan de nieuwe OV-concessies in de Achterhoek en het Rivierengebied onderzoek naar de haalbaarheid van OV over de Gelderse rivieren. De kosten per reiziger voor vervoer over de weg, spoor of water zijn een belangrijk punt van onderzoek.
  • Slim openbaar vervoer en slim reizen
    We willen de inwoners van Gelderland vragen om actief mee te denken bij het ontwikkelen van openbaar vervoer in de verschillende regio’s. De provincie Gelderland is bereid te experimenteren met pilots. Zeker als deze de bereikbaarheid van kleine kernen verhogen. Daarbij zien we een rol weggelegd voor Mobility as a Service (MaaS) en slimme apps.

  • Regionaal vervoer voor wie hulp nodig heeft
    De provincie moet regionale vervoerders en gemeenten uitdagen om inwoners beter te betrekken bij vrijwilligersinitiatieven voor lokale taxiritten. Denk hierbij zeker ook aan goed interlokaal vervoer. Een goed voorbeeld is ‘AutoMobiel’ in Tiel en omliggende dorpen.
  • Aantrekkelijk grensoverschrijdend treinverkeer
    Door grensoverschrijdend treinverkeer aantrekkelijker te maker wordt de trein een volwaardige concurrent voor het vliegtuig. We willen internationale verbindingen verbeteren, bijvoorbeeld met luchthaven Weeze en steden in Noord-Rijn Westfalen. D66 wil ook onderzoek naar de uitbreiding van Eurostar en ICE en de Betuwelijn als snelle verbinding voor personenvervoer tussen Rotterdam-Gelderland-Duitsland. Daarnaast willen we de regionale trein- en busverbindingen verbeteren tussen de Achterhoek en Duitsland en van Nijmegen naar Duitsland.
  • Laadinfrastructuur
    D66 wil een goede laadinfrastructuur en schone energie voor deze laadinfrastructuur. Die infrastructuur moet er zijn voor het OV, maar bijvoorbeeld ook voor de elektrische en LNG-binnenvaart.
  • Duurzame en groene corridors voor goederentransport
    D66 wil in blijven zetten op duurzame corridors voor goederentransport. Deze corridors maken we klaar voor de toekomst, met bijvoorbeeld zonnepanelen, windenergie en zonnewarmte uit asfalt. We willen zo min mogelijk goederenvervoer over regulier spoor. De Betuwelijn transformeren we bovendien tot een meer duurzame ‘groene’ corridor. D66 wil het transport over water blijvend stimuleren en ondersteunen, aangezien dit een duurzaam alternatief vormt voor milieubelastend vrachtvervoer over de weg.

Laatst gewijzigd op 17 februari 2019