Eindrapport: Grens ov(er)! Openbaar vervoer tussen Gelderland en Duitsland

De afgelopen periode heeft de Provinciale Statenfractie van D66 Gelderland een onderzoek uitgevoerd naar de problemen rondom het grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen Gelderland en Duitsland en hoe deze problemen van invloed zijn op het reisgedrag van scholieren en studenten in de grensregio.

Voor veel inwoners van de Gelderse grensregio ligt Duitsland mijlenver weg. Letterlijk en figuurlijk. Een belangrijke reden dat de verbinding tussen Gelderland en Duitsland verre van optimaal is, is dat het grensoverschrijdend openbaar vervoer onvoldoende functioneert. Reizigers moeten urenlang in de bus of trein zitten, moeten vaak overstappen en zijn gemiddeld tientallen euro’s kwijt per reis.

Het wordt tijd dat hier iets aan verandert. Bussen en treinen moeten weer gaan rijden. Er moeten directe verbindingen komen tussen Nijmegen-Kleve-Emmerich-Doetinchem en tussen Bocholt-Winterswijk-Vreden. Bovendien moeten de vervoerskosten sterk omlaag en moet het reizen ook praktischer worden, bijvoorbeeld door de ov-chipkaart ook in Duitsland geldig te laten zijn. Alleen door dergelijke verbeteringen kunnen scholieren en studenten in de grensregio hun horizon – richting Duitsland – verbreden. Alleen dan verdwijnt de barrière die de grens nu vaak nog steeds is.

Gepubliceerd op 18-05-2017 - Laatst gewijzigd op 29-01-2018