dinsdag 19 januari 2010

Provincie hoeft niet te besparen

De provincie luidt de noodklok. Gelderland staat aan de vooravond van de zwaarste bezuinigingen in zijn geschiedenis. Minstens 60 miljoen per jaar moet eraf. Gemeenten en andere organisaties krijgen te horen dat ze op veel minder provinciaal geld moeten rekenen. Als eerste slachtoffer ziet bijvoorbeeld de Gelderse Milieufederatie haar vierjarige subsidie bekort worden tot alleen 2010. Zo is de eerste vier ton binnen. Gek dat niemand zich realiseert dat de provincie helemaal niet hoeft te bezuinigen. Of wil men zich dat niet realiseren?

In de provinciale begroting staat een klein regeltje met de suggestieve naam 'buffer voor tegenvallers'. Deze buffer bedraagt maar liefst 100 miljoen euro per jaar! Geld dat nog niet bestemd is voor enig doel anders dan de provinciale bankrekening. Me dunkt dat die 60 miljoen 'bezuiniging' daar wel uit te halen is. De provincie houdt dan zelfs 40 miljoen per jaar over voor als het nog een beetje tegenvalt. Dat is geen bezuinigen! Je kunt hooguit zeggen dat je wat minder uit kunt geven dan je had gehoopt.

Ook wendt de provincie de slechte nieuwstijding aan om een 'selectieve vacaturestop' in te voeren. Mogelijk gaat zelfs het aantal ambtenaren omlaag. Maar waarom? Sinds 2002 is er vrijwel geen ambtenaar bijgekomen in Gelderland, terwijl de uitgaven verdubbeld(!) zijn. Dat pleit eerder voor een uitbreiding van het aantal vaste banen. Zo blijft de kennis in de organisatie en hoeft de provincie minder externen in te huren. De kosten daarvan zijn in dezelfde periode juist met 150% gestegen!

Gedeputeerde Staten willen de provinciale spaarpot zo veel mogelijk in takt laten. Het is hun politieke keuze geweest om eerst te zoeken in de gewone uitgaven. Dan gaat het dus om kwaliteit van de leefomgeving, economische ontwikkeling, onderhoud van wegen, cultuureducatie, etcetera. Het kan allemaal onderwerp van bezuiniging zijn, omdat de 'buffer voor tegenvallers' kennelijk gespaard moet worden. Spaargeld om later weer mee te kunnen strooien. Het lijken wel ouders die hun kind ondervoeden om zelf van tijd tot tijd een joint te kunnen roken.

Nu weet u het. Gelderland hoeft niet te bezuinigen en we kunnen gewoon blijven doen wat we nu al doen. Tot 100 miljoen per jaar kan zonder pijn gemist worden. Dat wil natuurlijk ook weer niet zeggen dat ik er blij mee ben. Nu verdwijnt er immers Gelders geld in de portemonnee van Wouter Bos. Maar doen alsof het geld er niet is, werkt vooral op de lachspieren. En doen alsof je gedwongen wordt te bezuinigen op de normale uitgaven, is een wel heel erg eenzijdig verhaal. Het bestuur zou ook gewoon afscheid kunnen nemen van hun speelgoed.

Martijn Leisink