vrijdag 2 februari 2018

Podium aan vrouwen

Op 8 maart is het wederom Internationale Vrouwendag. Het doel van deze dag is aandacht geven aan thema’s zoals economische zelfstandigheid, huiselijk geweld, emancipatie en participatie. Voor D66-Statenleden Céline Blom en Lucia van Milaan de uitgelezen gelegenheid om stil te staan bij de positie van vrouwen in onze maatschappij.

Internationale vrouwendag heeft elk jaar een ander thema. Dit jaar is dat #wezijngelijkwaardig. Op veel plekken in de wereld is dat nog steeds niet het geval: vrouwen zijn daar niet gelijkwaardig aan mannen. Maar hoe zit dat in Nederland? Zijn vrouwen en mannen in ons land gelijkwaardig? Wat zijn de (denk)beelden over de rol en de positie van vrouwen in ons land? Onder leiding van Statenleden Blom en Van Milaan gaan drie vrouwen op 8 maart met elkaar en met de zaal hierover in gesprek.

Ontmoeten en inspireren

Doel van de avond is ontmoeten en inspireren. Vrouwen, maar zeker ook mannen, gaan met elkaar in gesprek over de maatschappelijke rol van vrouwen. Blom: “Vrouwen hebben wel een leidende rol deze avond. Ook in ons land is dat vaak namelijk nog niet het geval. Het aantal vrouwen in belangrijke maatschappelijke posities stagneert. We doen het op veel vlakken nog steeds niet goed genoeg. Dat willen we aankaarten, maar we willen vooral ook kijken hoe we hier verandering in kunnen brengen.” Van Milaan vult aan: “Precies. Of je nu kijkt in de politiek of het bedrijfsleven maar ook aan tafel bij Jeroen Pauw: het wordt gedomineerd door mannen. Ook de panels tijdens symposia bestaan nog veel te vaak uitsluitend uit mannen. Dat kan echt niet meer in 2018. Het hoeft ook helemaal niet. Dat laten we zien met dit podium vol interessante vrouwen.”

Panelleden

Het podium bestaat deze avond dan ook uitsluitend uit vrouwen. Blom en Van Milaan nemen de presentatie voor hun rekening. Aan het woord komen:

Cathy  van Beek, tot voor kort was ze lid van de Raad van Bestuur van Radboud UMC en ze is nu o.a. duurzaamheidsadviseur.

Marijke Naezer, promovenda bij Gender & Diversity Studies aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Margot Nijkamp, managing director van de Open Innovation Academy.

De panelleden zullen vanuit hun achtergrond over het onderwerp spreken. Daarna gaan ze aan de hand van stellingen in gesprek met elkaar en de zaal. Het programma zal op ludieke wijze muzikaal worden samengevat door de enige man die op het podium wordt geduld: Bart Kiers.

De avond vindt op 8 maart plaats in de Rozet in Arnhem en zal beginnen om 19.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur). Rond 21.30 uur zal de avond worden afgesloten met een borrel. De toegang is gratis maar een vrijwillige bijdrage voor de borrel wordt op prijs gesteld. Overigens is de avond toegankelijk voor mannen mits ze zijn uitgenodigd door een vrouw. Aanmelden kan hier.