zaterdag 19 mei 2018

Met de trein door West-Europa

Statenlid Rita Braam – van Valkengoed reisde met de trein door een deel van België, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland. Hogesnelheidstreinen wisselde ze af met regionale boemeltjes. Wat viel haar op? En wat neemt ze mee voor haar woordvoerderschap regionale bereikbaarheid en openbaar vervoer. In een aantal delen doet ze verslag. In dit eerste deel vertelt ze over het begin van haar reis.

Vliegende start

De laatste jaren was ik vooral in Tsjechië, Hongarije, Polen, Bulgarije en Griekenland en over de grens in Duitsland. Het werd tijd voor een update van het westelijk deel, maar niet zoals eerder met de auto over de tolwegen naar het zuiden. Ook niet met een korte vlucht naar een vaste verblijfplaats, maar per trein. Genieten van de vrijheid van uitstappen en instappen in verschillende landen en landschappen.

Naar de Franse kust

Mijn medereiziger en ik beslissen om direct naar de Franse zuidkust te reizen. We reizen naar Brussel op zondagochtend. Samengepakt met vele wandelaars zitten we in een vol treintje tussen Maastricht en Luik om van daaruit aan te sluiten op het opvallend goede Belgische spoornetwerk. Dit lijntje is een onmisbare schakel tussen het Nederlandse en Belgische spoor.

België

Vanuit Luik reis je per TGV direct naar Parijs of Brussel. Onder de enorme stationsoverkapping heb je verder de keuze om naar Duitsland en de kust van Vlaanderen te treinen. De tussenstop in Brussel-Zuid rond lunchtijd is een prima gelegenheid voor een terrasje met live-muzikanten, op een weliswaar zwaar beveiligd plein naast het station Brussel-Midi. De Belgische intercity is bijzonder comfortabel. Vervolgens razen we in de TGV van de Thalys en daarna de SNCF met 320 km per uur naar Marseille-stad.

Gare d’Avignon

Bijzonder efficiënt is de inrichting van het TGV-station net buiten de stad Avignon. Daar hebben zakelijke en toeristische reizigers de ruimte om van vervoermiddel te wisselen en hun reis per TGV of huurauto voort te zetten. Een ouder Brits echtpaar vertelt ons enthousiast hoe zij besloten om per Eurostar en TGV naar Zuid-Frankrijk te reizen voor een wandelvakantie. Vliegen is vervuilend en het comfort van de trein gaf de doorslag.

Onderweg in de regio

De regionale treinstellen en treinbeleving tijdens onze vervolgreis in de regio zijn onvergelijkbaar met Nederland. De treinen hebben het comfort van de Nederlandse intercity, en zijn vaak zelfs zwaarder uitgevoerd en stiller. Het toestel is veelal ingericht voor reizigers met bagage. Speciale bagagevakken, net als in de TGV, zijn gebruikelijk. Reizigers stapelen hier hun koffers en rugzakken op. De niet-dubbeldekker is extra hoog uitgevoerd, door de extra ruimte neemt het comfort toe. Alle treinen zijn voorzien van toilet en de fiets mag mee.

Geen onvertogen woord

De dienstregeling is beslist anders, van tevoren zijn er geen perronnummers. Je leest het perron af van de informatiepanelen. Zelfs op de stakingsdagen van de SNCF is de dienstregeling goed te vinden op de website van SNCF, maar het is rustig op het perron. De treinreis langs de Franse Zuidkust is bijzonder, een groot deel van het spoor ligt direct langs de oceaan. En zelfs op deze stakingsdag van de Franse spoorwegen zijn veel reizigers onderweg en valt er geen onvertogen woord als de enige verbinding een vertraging van 50 minuten heeft. Zo kan het ook.