vrijdag 25 mei 2018

Met de trein door West-Europa (3)

Statenlid Rita Braam – van Valkengoed reisde met de trein door een deel van België, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland. Hogesnelheidstreinen wisselde ze af met regionale boemeltjes. Wat viel haar op? En wat neemt ze mee voor haar woordvoerderschap regionale bereikbaarheid en openbaar vervoer in de Provinciale Staten van Gelderland. In drie delen delen doet ze verslag. In dit derde deel vertelt ze over de reis vanuit Italië terug naar Nederland.

Via Zwitserland terug naar Nederland

Aan alles komt een eind. Zo ook aan onze treinreis door West-Europa. Wij besluiten terug te reizen vanuit het Italiaanse grensdorp Tirano, een prachtige treinrit langs het stuwmeer over enkelspoor en deels door tunnels. Vanuit Tirano zijn zo’n 6 of 7 verbindingen per dag naar Basel, maar je kunt ook kiezen voor de Rhätische Bahn van kanton Graubünden in Zwitserland, die je met Engelse uitleg en brandschoon gewassen ramen over de bergpassen brengt en pure natuurbeleving biedt. Onderweg uitstappen om een wandeling te maken kan gewoon, want een uur later rijdt de Bernina Express weer.

Vernuft

Opvallend is weer het enkelsporig vernuft en de geluidsarme treincoupés met een afbeelding van het Bernina treinnetwerk. Grote aantallen inwoners en bezoekers genieten jaarlijks van een hoge kwaliteit treinreis. Wij voelen ons in elk geval in de watten gelegd.

De laatste etappe

Na Basel, het Zwitserse grensstation van de Duitse nachttreinen, vervolgen we onze weg met de Duitse IC nachttrein. Een omgeleide ICE brengt ons vervolgens van Düsseldorf via Venlo en Den Bosch naar Utrecht. Tussendoor flitsen we al even langs onze woonplaats Culemborg, maar na een overstap in Utrecht zijn we iets later weer thuis. Na een korte opfrissing ben ik om 14.00 uur weer in Arnhem. Hoewel het een lange reis was, verbazingwekkend fit. Zo comfortabel was de nachtelijke reis vanuit het Zwitserse Chur en daarna vanuit Basel!

Dit was het laatste deel van het drieluik. Deel 1 is hier te lezen en deel 2 hier.