maandag 22 maart 2010

Gemeenteraadsverkiezingen 2010 in Gelderland: de uitslag

Een klinkende overwinning! Zo kunnen we de uitslag van de verkiezingen voor de gemeenteraad zeker noemen. In 29 van de 35 Gelderse gemeenten waarin D66 deelnam heeft D66 zetels gewonnen.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Dat betekende een feestelijke stemming in het gros van de Gelderse gemeenten onder alle D66-ers. Zeker ook omdat D66 dit jaar in een recordaantal gemeenten deelnam: in maar liefst 10 gemeenten deed D66 voor het eerst na afwezigheid in 2006 weer mee.

In Wageningen, de thuisstad van Alexander Pechtold, zal de sfeer ongetwijfeld al helemaal geweldig zijn geweest: daar werd D66 onder leiding van Michiel Uitdehaag met 6 zetels de grootste partij! Grote winst was er ook in Berkelland en Nijmegen, waar D66 zegge en schrijve 4 zetels steeg.

In Apeldoorn, Arnhem, Lingewaard, Oude IJsselstreek, Renkum en Rheden won D66 een klinkende 3 zetels. Maar ook in de andere gemeenten heeft D66 een mooie winst gepakt. Gemiddeld komt D66 in Gelderland uit op een winst van bijna 1,6 zetel per gemeente: een groei van ruim 180%!

Al met al een resultaat waar we allemaal zeer trots op kunnen zijn. Een resultaat wat we natuurlijk alleen hebben kunnen bereiken dankzij de enorme inzet van alle kandidaat raadsleden, alle leden die zich ingezet hebben voor de campagne en iedereen die op andere wijze met veel enthousiasme heeft meegeholpen.

Met deze overwinning gaan we nu alweer op weg naar de landelijke verkiezingen in juni, met daarop volgend in maart 2010 de provinciale verkiezingen. Hopelijk zullen we die met een nóg mooiere monsterzege afsluiten! Het worden spannende tijden…

Anita van Rootselaar

Fractiemedewerker Politiek