zondag 25 november 2018

Gelderse schoolpleinen worden groen

In de Statenvergadering van 14 november hebben de Provinciale Staten besloten om komend jaar 1 miljoen euro vrij te maken voor groene schoolpleinen in Gelderland. Op initiatief van D66 en de PvdA kunnen het komende jaar ruim vijftig scholen een subsidie krijgen om hun schoolplein te vergroenen.

Groene schoolpleinen sluiten aan bij de ambities van D66. In de eerste plaats investeren we met groene schoolpleinen in het onderwijs. Een groen schoolplein biedt een prettige leer- en speelomgeving voor kinderen. Kinderen komen al op jonge leeftijd in aanraking met natuur en een groen schoolplein biedt een mooie kans om natuurlessen te geven op het eigen schoolplein.

Andere voordelen

Daarnaast heeft een groen schoolplein ook andere voordelen. Het verbetert de biodiversiteit in de stad. En door tegels te vervangen door groen is het plein beter bestand tegen de effecten van klimaatverandering. Bij hoosbuien infiltreert het water beter in de grond, bij hoge temperaturen zorgen bomen en struiken voor verkoeling.

Brede steun

Het plan van D66 Statenlid Antoon Kanis kan nu al op brede steun in de provincie rekenen. Meer dan tien D66-gemeenteraadsfracties dienden in de afgelopen twee maanden moties in waarin ze hun gemeente opriepen het programma van de provincie te ondersteunen.

Subsidie

Vanaf 1 december kunnen Gelderse scholen de subsidie aanvragen. Zie voor informatie over de voorwaarden en criteria waar de subsidieaanvraag aan moet voldoen is te vinden op de subsidiepagina van de provincie Gelderland. Wil je op de hoogte blijven van het nieuws vanuit de provincie over groene schoolpleinen? Dan kan je je via deze link aanmelden voor de nieuwsbrief van de provincie.