donderdag 7 februari 2019

Fractie bezoekt stationsgebied van Nunspeet

Woensdag 6 februari bracht de Statenfractie van D66 Gelderland een bezoek aan Nunspeet. Na de hartelijke ontvangst door burgemeester Van de Weerd en wethouder Storteboom volgde een toelichting over de plannen die Nunspeet heeft met het stationsgebied. Daarna ging het gezelschap, helaas in de stromende regen, de situatie ter plaatse bekijken.

De verkeerssituatie is onveilig. Daarnaast is het stenige stationsgebied, een belangrijke entree voor het dorp, niet het gewenste visitekaartje voor een groene gemeente als Nunspeet. Voor een kleine gemeente als Nunspeet is de herinrichting van het gebied een gigantisch project. Het gaat al gauw om enkele tientallen miljoenen. Op het moment van het bezoek is de precieze invulling van de plannen nog niet bekend. Duidelijk is al wel dat er twee tunnels onder het spoor komen: één voor het wegverkeer en een tweede voor voetgangers. Voor fietsers kijkt de gemeente weer naar een andere oplossing.

Verschillende doelen

In het project komen veel verschillende provinciale opgaven samen. De Veluwe op 1 en het versterken van de groene uitstraling van het gebied worden door de wethouder genoemd. Maar ook de bevordering van de verkeersdoorstroom, de verbetering van de verkeersveiligheid en de aanleg van snelfietspaden in de provincie hebben een rol. Een mooi voorbeeld van een project waarin meerdere doelstellingen samen met alle betrokkenen tot stand komen. De definitieve realisatie van een groot project als dit zal ongetwijfeld nog de nodige voeten in aarde hebben, maar de aanpak en de plannen zien er veelbelovend uit. Aan het aanstekelijke enthousiasme van burgemeester en de verantwoordelijke wethouder zal het in elk geval niet liggen.