woensdag 16 februari 2011

En de Eerste Kamer…? Waar staat D66 ?

De Provinciale Verkiezingen zijn indirect ook verkiezingen voor de Eerste Kamer, omdat de leden daarvan gekozen worden door de politici die in de provincies verkozen worden tot Statenlid. Hoewel de Provinciale Verkiezingen eerst en vooral om de provincie gaan, is mede gezien de noviteit van een minderheids-/gedoog kabinet constructie in de Tweede Kamer in Den Haag, de discussie over de krachtverdeling in de Eerste Kamer toch meer dan ooit een onlosmakelijk onderdeel van de Provinciale Verkiezingen geworden. Wat vindt D66 hier nu eigenlijk van?

Wij zullen de Eerste Kamer niet gebruiken om dit kabinet weg te sturen. D66 kiest dus niet voor één dimensionaal protest (zoals SP) of tegen/nee (zoals PvdA), met als inzet het laten vallen van dit kabinet. Wij willen het kabinet bijsturen: constructief zijn waar het kan, alternatieven aandragen waar het moet. D66 vindt dat het huidige beleid van dit kabinet verstandiger kan. Stemmers hebben op 2 maart kortweg twee keuzes: ben je voor of tegen dit kabinet. En ben je tegen kan je kiezen uit 2 smaken: kies je voor een eendimensionaal protest/nee of wil je Nederland vooruit helpen. In dat laatste geval stem je D66.