woensdag 3 oktober 2018

D66-Statenfractie bezoekt twee locaties in Apeldoorn

Woensdag 3 oktober bezocht de fractie van D66 Gelderland Apeldoorn. In de ochtend stond een bezoek aan de Emmaschool op het programma, ’s middags was het voormalige Zwitsal-terrein aan de beurt.

De Emmaschool werd bezocht om te kijken naar de realisatie van het groene schoolplein van de school. IVN Gelderland en IVN Apeldoorn waren ook aanwezig om te informeren over hun activiteiten. Naast de groene schoolpleinen, deelden ze informatie over projecten als Natuur in de Buurt en Schone Rivieren. Projecten die IVN uitvoert of ondersteunt die allemaal tot doel hebben om bewustzijn te creëren over de waarde van groen. Voor jong en oud.

De waarde van groen

Maar even terug naar de groene schoolpleinen, waar het tijdens het bezoek vooral om ging. IVN ondersteunt bij de aanleg van de groene schoolpleinen maar zet zich vooral in voor natuureducatie. IVN benadrukte dan ook dat het groene schoolplein geen doel op zich is, maar vooral een middel. Een middel tegen hittestress en een middel om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. Maar eerst en vooral een middel om kinderen kennis te laten maken met al het moois dat de natuur te bieden heeft. Groen om in te leren. Groen om te ervaren en te ontdekken. Maar vooral ook: groen om lekker in te spelen.

Zwitsal-terrein

In de middag is het tijd voor een andere locatie in Apeldoorn. De fractie trekt naar het Zwitsal-terrein. Het terrein bood van begin jaren vijftig tot 2011 plaats aan de bedrijvigheden van het bekende merk van onder meer babyverzorgingsproducten. Daarna stopten de activiteiten en kocht de gemeente Apeldoorn het terrein en de gebouwen aan om ze opnieuw te ontwikkelen. Inmiddels biedt het plaats aan een grote verscheidenheid aan bedrijven en bedrijvigheden. Van een bierbrouwer tot een theaterschool en van een hal met trampolines tot een kringloopwinkel: het is er allemaal. Inmiddels is zo’n 80 procent van de gebouwen opnieuw in gebruik. De plek is bedoeld om waarde te creëren voor de Apeldoorners en dat is absoluut geslaagd. Zo is en blijft Zwitsal een op en top Apeldoorns succesverhaal.