woensdag 27 juni 2018

D66-fractie bezoekt de Regio Fruitdelta

Woensdag 27 juni ging de fractie van D66 Gelderland op bezoek bij de Regio Fruitdelta Rivierenland. Na een ontvangst op het regiokantoor in Tiel bezochten de Statenleden twee fruittelers in de regio, die beiden op hun eigen manier innovatief werken.

Er gebeurt veel in de regio. Zoveel maken de diverse presentaties van onder meer de Tielse burgemeester Hans Beenakker op het kantoor in Tiel duidelijk. De Regio Fruitdelta staat op allerlei manieren op de kaart vertelt Beenakker – tevens voorzitter van Fruitdelta. Niet alleen vanwege het bekendste product van de omgeving: fruit. Maar ook als logistieke hotspot, momenteel de vierde van Nederland, en met mogelijkheden voor recreatie en toerisme. Fruitdelta Rivierenland richtte een eigen Regionaal Investeringsfonds (RIF) op om innovatieve regionale projecten in deze drie sectoren verder te laten groeien: Economie & Logistiek, Agribusiness en Recreatie & Toerisme zijn de speerpunten.

Fruitmotor

In de laatste twee presentaties op het regiokantoor leggen Hilde Engels en Hennie ter Schegget de link naar de twee andere locaties die de fractie deze ochtend bezoekt. Hilde Engels vertelt over De Fruitmotor. Een coöperatie die restfruit van telers in de regio opkoopt en daar appelcider en appelbier van maakt. Hennie ter Schegget schenkt aandacht aan de grote hoeveelheid vooral Poolse seizoensarbeiders die de regio kent. In de fruitteelt zijn die onmisbaar vooral in de oogstperiode in september.

Biodiversiteit herstellen

Daarna verplaatst het gezelschap zich naar twee verschillende fruittelers. De eerste teler is Bert de Haan, één van de leveranciers van het restfruit voor de appelcider en zo verbonden aan De Fruitmotor. Hij leidt de fractie rond over zijn bedrijf. Daarbij heeft hij speciale aandacht voor de strook bloemen die aangeplant is om bijen aan te trekken en een afscheiding van de boomgaard die de dichte coniferenheggen moet vervangen. Dat is de tweede pijler van De Fruitmotor. De opbrengst van de restfruitproducten vloeit niet alleen naar de telers terug, maar wordt ook gebruikt om de biodiversiteit in de boomgaarden te stimuleren. Zo moeten het fruit en de boomgaarden weer een centrale positie in het Betuws landschap terugkrijgen.

Seizoensarbeiders

De fractie sluit de ochtend af met een bezoek aan het bedrijf van fruitteler Guido van Velthoven. Hij heeft het afgelopen jaar op zijn eigen grond een onderkomen voor seizoensarbeiders laten bouwen. In de winter zijn hier enkele Poolse arbeiders te vinden. In de oogsttijd biedt het onderkomen plaats aan soms meer dan twintig. Het tijdelijke onderkomen is van alle gemakken voorzien. Voor van Velthoven een belangrijk item aangezien hij al geruime tijd met dezelfde arbeiders werkt en een relatie met hen heeft opgebouwd. Een goed voorbeeld van hoe seizoensarbeiders op een goede manier te huisvesten zijn: in een prettige omgeving, zonder overlast voor die omgeving.

Met dit bedrijfsbezoek kwam er een einde aan het geslaagde fractiebezoek aan de Fruitdelta Rivierenland. Een bedrijvige regio, volop in ontwikkeling.