Steun ons en help Nederland vooruit

zaterdag 5 februari 2011

Centrifuges langs de IJssellijn straks overbodig?

Expertmeeting D66 Gelderland geeft nieuwe inzichten in problematiek toename goederenvervoer IJssellijn

 
Op zaterdag 5 februari vond in bezoekerscentrum Veluwezoom te Rheden een expertmeeting plaats georganiseerd door D66 Gelderland. Aanleiding van de meeting is de reuring omtrent de plannen uit Den Haag over het Programma Hoogfrequent Spoor dat ervoor zorgt dat het goederenvervoer over de IJssellijn zal toenemen tot 90 goederentreinen per dag. Conclusie van de meeting is dat Provincie Gelderland in de nieuwe statenperiode het voortouw moet nemen in de ontwikkeling van een kwaliteitsnetwerk om het goederenvervoer in goede banen te leiden.


Experts bevestigden tijdens de meeting dat het onrealistisch is om de IJssellijn in aanzienlijke mate voor goederenvervoer te gebruiken, maar men juist zou moeten inzetten én investeren in multimodaal goederenvervoer. Vervoer over water, het beter benutten van de Betuweroute en een Euregionale benadering vormen onder andere kansen. Thijs van den Heuvel (BCTN) benoemde dit laatste als volgt: “de grootste haven van Duitsland is Rotterdam”.

Lijsttrekker van D66 Gelderland voor de aankomende Statenverkiezingen Michiel Scheffer besloot de meeting door aan te geven dat het kabinet eerst het spoorboekloos rijden uitvond en daarna de gevolgen vergat. “Met 90 treinen door je achtertuin heb je geen wascentrifuges meer nodig”, zette hij zijn visie kracht bij.